sulinyugi 2021

Manóstressz – 1 - 4. osztályig
Gyerekideg – 5 - 8. osztályig
Kamaszfeszkó – 9 - 12. osztályig

Adománygyűjtő követeinkkel azon dolgozunk, hogy minél több gyerekhez tudjuk eljuttatni a nyugalom üzeneteit. Színes a csapat, és nagy erőkkel dolgozunk, hogy az Új Nap - Új Remények hajnali sétájára minél eredményesebbek legyünk. Segítsd te is adományoddal a munkánkat! 

https://www.jougyekert.hu/hu/koveteknek/valassz_egy_ugyet_es_tegyel_vallalast/lelekkel_az_egeszsegert_2021.html

A 2021/2022-es tanév egy óriási hírrel indul nálunk:

az #Edison100 listáról a Sulinyugi lett az Egészség kategória győztese!

 Szigeti Réka Sulinyugi

2021 őszén indítjuk újabb Sulinyugi gyerektréner képzésünket! Témánk: iskolai prevenciós programok általában és a feszültségkezelést támogató 45 perces gyerekeknek szóló Sulinyugi tréning elsajátítása, amire később a további tréningek, elmélyítő foglalkozások épülnek.

sulinyugi gyerektréner képzés kép2

A szülők és a gyerekek hasonlóan élhetik meg azt, hogy a hosszú nyár után nem könnyű visszatérni az iskolába vagy a munkába. Hogyan hangolódjunk rá mégis, és hogyan segíthetünk a gyerekeknek abban, hogy örömmel és motiváltan kezdjék el a tanévet? Tippjeink leendő elsősöknek és nagyobb gyerekeknek.

tanevkezdes unsplash

Nagy örömmel jelentjük be, hogy idén is felkerültünk az Edison100 listára!

Ebbe a körbe olyan kezdeményezéseket választ be a szakmai zsűri, amelyek innovatív módon fejlesztik az óvodás és iskolás korú gyerekeket és szüleiket.

edison100 logo 1

A stressz a gyerekek életében is jelen van, de szerencsére kezelhető - megtanítjuk, hogyan. Tarts velünk és legyél gyerek újra egy délutánra, amikor játékos és interaktív módon próbálhatsz ki bizonyítottan hatékony stresszkezelési technikákat.

anna earl XBDHmIXvsvM unsplash

Kép forrása: Unsplash.com

Sokan veszítették el családtagjukat, barátjukat az elmúlt időszakban, mégis kevés szó esik a gyászról, a szeretteink halála miatti fájdalomról. A gyerekeket, serdülőket sem kerüli el a gyász, és nem könnyű őket segíteni, már csak azért sem, mert sokszor tabuként kezeljük a halált, és nem tudjuk, hogyan lehet róla beszélni.

gyasz andres f uran 2qP xM2mWCY unsplash

 Forrás: Unsplash.com

Mi is zárjuk a tanévet a Sulinyuginál. Többek között azzal, hogy megnézzük, milyen sikereink voltak a 2020/2021-es tanévben. Egyik sikermutatónk a "nyugiméter", vagyis hogy hány iskolába, tanárhoz és gyerekhez jutottunk el stresszkezelő foglalkozásainkkal. 

A koronavírus-járvány negatív hatásairól számtalan cikk és tanulmány született az elmúlt egy év során. A Google a „koronavírus negatív hatásai” kifejezésre nagyjából 438000 találatot dob ki, míg a „covid negative effects” esetében ez a szám 924000. Lehet, már eleged van mindenből, ami a járványhelyzettel kapcsolatos, legyen az egy újabb kattintásvadász cikk vagy egy otthoni mozgásra inspiráló youtube videó. Ha azonban irodalomkedvelő vagy pedagógus vagy, esetleg egyszerre mindkettő, és úgy érzed, szükséged lenne valamire, amivel hatékonyan támogathatod mentális egészségedet, akkor az alábbi sorok neked szólnak.

irod kieges ellen

kép forrása: Pinterest

Készítettünk korosztályokra bontva egy-egy hasznos ötlettárat, hogy mindenki megtalálja benne az életkorához passzoló tippeket a nyári vakáció vidám és tartalmas eltöltéséhez! Próbáljatok ki minél többet! 

 

Találkoztál már olyan emberrel, akit az élete során sohasem ért sérelem, akit soha senki sem bántott meg? Ezek az érzések és gondolatok természetesek, hetente vagy akár naponta többször is találkozhatunk velük. Mindazonáltal fontos leszögezni, hogy ezek az érzések nem jók vagy rosszak; a lényeg abban bújik meg, hogy hogyan kezeljük õket.

rembrandt

kép forrása: Rembrandt: A tékozló fiú hazatérése (képkivágás).
http://talita.hu/magazin/isten-ferfi-es-noi-keze/rembrant-prodigal-son-1/

A kiégés kapcsán sokszor gondolunk az idősebb korosztályra, akik sok hosszú munkaidővel töltött év, vagy évtized után elveszítve motivációjukat nem találnak kihívást és örömöt a szakmájukban. Azonban a fiatalokat tekintve kevésbé merül fel, hogy ők is kerülhetnek közel a kiégés állapotához.

kieges fiatalon

Kép forrása: Pinterest

A mindfulness a jelen pillanat tudatos és teljes megélése értékelés, magyarázkodás és elvárások nélkül.

A tudatos jelenlét segíti a testi-lelki megnyugvást, csökkenti a stresszt, növeli a koncentrációs készséget, nyitottabb, elfogadóbb és magabiztosabb lesz tőle az ember. 

A képlet tényleg ennyire egyszerű: szülőként azzal tudjuk leginkább biztosítani a gyerekeink nyugalmát, ha gondoskodunk a saját lelki egészségünkről is.

adomany karkoto

Mit jelent az iskolai kiégés?

Iskolai kiégést jellemzi az iskolai feladatok okozta kimerülés, a tanulmányok iránt érzett cinikus attitűd és az iskolai kompetencia érzésének a csökkenése. Az iskolai kiégést számos tényező okozhatja, elsősorban a nagyfokú iskolai stressz, mely hátterében állhat a diák belső erőforrásaihoz képest jelenlevő fokozottabb iskolai terhelés. Stresszt okozhat továbbá a tanulmányi eredményekkel szembeni túlzott elvárások, melyek származhatnak a diáktól saját magától, de a tanárok és szülők részéről is.

isk kieges serdulo1

Kép forrása: energepic.com, pexels.com 

Kisdiákok, nagydiákok, érettségi előtt állók; igazgató, szülők, kollégák, tanári szoba, tanterv, órarend, házi feladat, dolgozat, felelet; jelenléti és online oktatás, meetingek, értékelések; fegyelem, koncentráció, figyelem, kreativitás, aktivitás, időbeosztás...

Tanárként, tanítóként ezen fogalmak legtöbbje napi szinten megjelenhet, és fontos szerepet játszhat az életedben. Hogyan tudod kezelni mindezt, hol az a pont, amitől „túl sok”, mennyire stresszes a tanári pálya? Manapság a pedagógusokon különösen nagy a nyomás, melyre a pandémia még rátesz egy lapáttal...

stressz es pedagogusok 

A sok feladat jócskán megterheli a tanárokat, ám motivált tanárról és diákokról árulkodik, ha az órán ennyi kezet látunk a levegőben – már amikor megengedett a személyes jelenlét az osztályban. (forrás: Microsoft Office stockképek)

Egy pörgős nap vagy hét végén szánj 10 percet az ellazulásra, ehhez hoztunk egy relaxációs videót, ami segít abban, hogy megnyugodj és magadra figyelj. Az alábbi relaxációs videón található gyakorlat nagyobb gyerekeknek, serdülőknek készült, de persze közös családi programmá is válhat a meghallgatása. 

Screenshot 20210511 231201

Számos szülő él meg magas szintű stresszt a szülői szereppel kapcsolatban, világjárvány nélkül is. Ha gyerekekről van szó, viselkedésbeli, egészségügyi és tanulásbeli problémák, de akár mindennapi beszélgetések is okozhatnak stresszt egy szülő számára. Ez a szülőségből fakadó stressz idővel szülői kiégéshez vezethet, ami meghaladja az alapszintű stresszt és már egyfajta stresszhez köthető zavarnak tekintendő.

utmutato szuloi kieges ellen

Kép forrása: Pinterest

Már a természeti táj látványa is kisimítja az idegeket. Nem véletlen, hogy kikapcsolódás gyanánt a legtöbben igyekeznek kiszakadni a városi környezetből. Stressz-szintünk csökkentéséhez mindössze húsz perc a természetben eltöltött idő is elegendő. A természetben lenni még passzív módon is egyértelmű előnyökkel jár. A zöldben való tartózkodás nem jár komolyabb költségekkel, ezért egy olyan beavatkozásról van szó, ami az alacsony jövedelmű emberek számára is elérhető.
A természet közelségének az egészségünkre tett jótékony hatása jó ideje ismeretes. Számos tanulmány foglalkozott már a természeti környezet emberekre gyakorolt kedvező hatásával.

tree 276014 1920

kép forrása: Pixabay

A stressz nem csak a felnőtt lét velejárója, már a gyerekeknek és a kamaszoknak is számos feszültséget okozó helyzettel kell szembenézniük az iskolában és a tanulás során.

A Sulinyugi célja, hogy megtanítsuk nekik, hogyan tudják felismerni és kezelni a stresszt. A programjaink különlegessége, hogy a gyerekfoglalkozások mellett a tanárok, szülők felkészítésére is hangsúlyt fektetünk. A jelenlegi helyzetben is futnak a programok online formában, hiszen a feszültségoldásra most nagyobb szükség van, mint valaha.

Mi továbbra is terjesztjük a nyu

Szobácsi Gergő, a Dumaszínház humoristája állt mellénk és kampányával adományokat gyűjt a Sulinyuginak, hogy minél több helyre tudjuk eljuttatni a nyugalom üzeneteit. Segítsd te is az ügyünket! Adományozáshoz kattints az alábbi linkre: 

https://adjukossze.hu/adomanygyujtes/humorral-a-nyugodtabb-gyerekekert-2305

Hogyan figyelhetünk gyermekeink mentális állapotára?


A téli hónapok végén a bezártság mellett a pandémiás megszorítások a kamaszok életére is jobban rányomják a bélyegüket. Különösen a középiskolások vannak most kiélezett helyzetben, hiszen ők az online tanulás hosszú hónapjaival a hátuk mögött várják a helyzet javulását. De a felső tagozatosok is szenvednek a sok bizonytalanság, beszűkült lehetőségek miatt. A serdülők jelenlegi helyzetéről beszél, és ad tanácsot Szigeti Réka, a Sulinyugi program szakmai vezetője.

Kép forrása Unsplash Christian Erfurt

kép forrása: Unsplash - Christian Erfurt

Talán előzőleg sose volt még ekkora szükség arra, hogy ebben a szorongató, félelmekkel teli helyzetben újra és újra visszaszerezzük a nyugalmunkat. Foglalkozásainkra egyre nagyobb az igény, jelenleg országszerte 47 osztály, azaz több, mint 1200 gyerek vár arra, hogy „sulinyugizni” tudjon, és elsajátíthassa velünk a stresszkezelés alapjait. Ehhez keresünk most karácsonyi kampányuk alatt olyan cégeket és támogatókat, akik segítenének nekünk a missziónkban.

Copy of A Sulinyugi azt kéri a mikulástól hogy

Az alábbi könyvajánlóval szeretnénk támogatni benneteket, szülőket és pedagógusokat, a stresszkezelés terén, hogy igény szerint bővíthessétek az eszköztáratokat.

Sulinyugi könyvajánló 2

A tipp-gyűjteményt Nesztor Anna pszichológus hallgató készítette, hogy megkönnyítse az otthoni tanulást, hasznos ötleteket olvashatsz, hogyan lehet gördülékenyebb, hatékonyabb az online jelentét a tanórán.

A Lélekkel az Egészségért Alapítvány Sulinyugi programja a COVID alatt sem adta fel, hogy segítsen a gyerekeknek, tanároknak és a szülőknek a nyugalom megteremtésébenKözleményünkben a nehézségekről, az elszántságunkról és a technikai, gyakorlati tapasztalatokról számol be Szigeti Réka egészségfejlesztő szakpszichológus, a Sulinyugi vezetője. Interjúnkkal betekintést adunk a Sulinyugi kulisszái mögé, hogyan is működünk a COVID alatt, hogy fogadták ezt az iskolák, mennyire nőtt az igény ránk és hogyan szűkültek be a lehetőségeink. Mégis megoldottuk, működik a programArra a kérdésre, hogy miért is működik, szintén választ kaphatunk az interjúból.

nyugalom csak azért is kep 

2020.09.18.

edison100 logo 1

Az Edisonplatform olyan kezdeményezések gyűjtőhelye, melyek izgalmas módon fejlesztik az óvodás és általános iskolás korú gyerekeket és szüleiket, az iskolai kereteken túl. Ezekben a programokban az a közös, hogy újszerűek témájukat és megközelítésüket tekintve, valamint a jövő szempontjából kritikus tudást, illetve képességeket fejlesztenek, és hosszú távú hatás elérésére törekszenek.
Idén, a 440 jelölt közül, mi is felkerültünk az Edison100 listára, köszönjük az elismerést!

2020.09.02.

Izgalmas hírünk van! Bekerültünk az Új Nap, Új Remények adománygyűjtő esemény induló szervezetei közé, így most még könnyebben tudsz azért tenni, hogy terjedjen a nyugalom üzenete! A központi oldalon ide kattintva kiválaszthatod, hogy melyik nagykövetünknek utalva támogatnád te is a Sulinyugit. Erről bővebben a cikk alján olvashatsz.

Nagykövetek montázs 

2020.07.07.

Követtoborzó 2 1 old

Az utóbbi időszakban sokat kellett alkalmazkodnunk a változó körülményekhez. Bár most úgy tűnik, hogy a dolgok kezdenek visszatérni a rendes kerékvágásba, mégis, vannak olyan terveink, melyeket felülírt a járvány. Ilyenek például a nyári programok: sokak számára a hőn áhított külföldi utazás hiúsult meg, és van, aki nem is tud elutazni vagy szabadságot kivenni nyáron.

 

Kép forrása: Powerpoint fotótár 

Mostanra a gyerekek megkapták az iskolai bizonyítványt, volt aki személyesen, volt aki elektronikusan, minden esetre rendhagyó módokon. Az ilyen visszajelzések nem önmagukban a jegyek abszolút értékei miatt fontosak, hanem lelkileg azért is mert segítik a lezárást vagy a tapasztalatok levonását a gyerekek számára.

  

                                

2020.06.15.

Már a középiskolások Sulinyugi óráin is találkozunk azzal, hogy a gyerekek előre stresszelnek, szoronganak a munkavállalás, későbbi életük alakulása miatt, egyetemistáknál pedig természetesen erőteljesen fokozódik a helyzet.
A záróvizsgák idején különösen hasznos lehet a következő összefoglaló írás, amit terepgyakorlatos hallgatónk, Tóthfalusi Dóra állított össze.

eletkezd1
Kép forrása: Pinterest, Tóthfalusi Dóra szerkesztése

2020.05.30.

Örömmel osztjuk meg veletek Gyereknap alkalmából "Barkócaberkenye erdei kalandjai" című relaxációs hangosmesét.

 

Kép forrása: Pexels, Joshua Woroniecki

2020.05.27.

A Lélekkel az Egészségért Alapítvány támogató partnereket keres az online Sulinyugi projektjéhez! Céljuk országosan elérhetővé tenni a gyermekeknek, szülőknek és pedagógusoknak a stresszkezelő, kiégés megelőző programjaikat. Támogathatjuk a projekt egyik lépését, egyik célcsoportját, vagy lehetünk fő támogatók is. Eddig 11775 gyerekhez és azok szüleihez, valamint 2453 tanárhoz jutottak el. Segítsünk, hogy most ez mindenkinek elérhető legyen!

2

2020.03.27.

Több nehézség is lehet abban, hogy gyerekként otthon vagyunk, elválasztva a barátainktól, a szerelmünktől, és összezárva a szüleinkkel. Nem mozoghatunk úgy együtt a többiekkel, se kosármeccs, se foci, se dzsúdó. Emellett persze izgulunk, aggódunk, és átéljük a bizonytalanságot. Nagy kihívás a mostani helyzet mindenkinek.

nyugitippekgyerekeknek2 

2020.03.19.

A jelenlegi helyzet mindannyiunkat új kihívás elé állít, ehhez próbálunk most összeszedni pár támogató gondolatot. Először is szögezzük le, hogy jelenleg nem tudunk hosszabb távon gondolkodni, ezért most bőven elég egy-két lépésnyire látnunk magunk előtt, és arra elindulnunk.

2020.03.17.

A jelenlegi körülmények között a Sulinyugi is az online térbe költözik, így juttatjuk el a nyugalom üzeneteit a gyerekekhez, fiatalokhoz, szülőkhöz és pedagógusokhoz. Összegyűjtüttönk néhány hasznos linket, amelyek ennek a stresszes helyzetnek más és más aspektusát ragadják meg.

2019.10.05.

Közeleg a Lelki Egészség Világnapja, így szeretnénk, ha októberben még nagyobb hangsúlyt kapna ez a téma. De hogy ne csak beszéljünk róla, hanem tegyünk is érte, októberben adományokat gyűjtünk, hogy megtarthassunk egy tanári workshopot, amellyel egy egész tanári kar, s ezáltal az egész iskola lelki egészségét tudjuk támogatni.

nyugodtoktober

Adományokat az alábbi számlaszámra várunk:
Lélekkel az Egészségért Alapítvány 11600006-00000000-44298384.
A cél: 120 000 Ft
Azok, akik segítenek elérni ezt a célt, ajánlhatnak egy osztályt az utalás közleményében (Iskola neve, település, osztály), ugyanis a kampány lezárása után kisorsolunk egy ingyenes gyermek foglalkozást, amit novemberben meg is tartunk!

Minden forint számít! Tegyünk együtt a gyermekek stresszkezeléséért! Segíts te is! 

 

Szerző: Szigeti Réka 

Visszatérve a szabadságokból, lassan az iskolára készülődünk, de mi még arra gondoltunk, hogy szenteljünk egy kis időt a nyaralás élményének. Pár hete már írtunk a nyári napokra való készülődésről, és hogy hogyan lehet ez majd nyugisabb a gyerekek számára, most arra adunk 5 tippet, hogyan őrizzük meg a nyári emlékeket. 

 

(Balázs Fecó)

szerző: Bundzik Alíz

Megölelhetlek? Odabújhatok? Ne piszkálj már! Hagyj már egy kicsit! – halljuk nap mint nap barátaink, ismerőseink szájából. Te kifejezed, hogy mennyi érintésre van szükséged?

Kapcsolatainkban, főleg a romantikus párkapcsolatokban, az érintésnek több szempontból is kiemelten fontos szerepe van. Igényünk van rá, de észre kell vennünk azt is, ha néha kevés, vagy néha már sok a másik számára az az érintés mennyiség, amit neki adunk. Mindenkinek egyéni, hogy mennyi érintésre vágyik, ha ezt tiszteletben tartjuk, az nagyban hozzájárul egy jól működő párkapcsolat fenntartásához.

bundiz cikk kep

Hogyan kezeljük a gyerek láblógatós nyári napjait nyugis módon?

Szerző: Szigeti Réka

Javában zajlik a nyár, szabadságolások időszaka van... gondolhatnánk, hogy "nyugi" szempontból ez az év legjobb időszaka. A sok napsütés, a zöldellő fák és a munkától távol töltött napok tényleg sok derűt tudnak vinni az életünkbe. Viszont mindemellett szülőként a nyári napok a gyerekekkel kapcsolatos logisztikai, és egyéb ügyes-bajos teendőkkel is telve lehetnek. Így sokszor egy másfajta rohanásban vagyunk: előre dolgozunk, még többet: hogy utána valóban elmehessünk nyaralni, vagy akár lelkiismeretfurdalást élünk meg, hogy “Úristen! Szegény gyerekkel még a strandra se mentünk ki…” Ebben a helyzetben is irányt mutathat a kevesebb néha több elve. Ne akarjunk nyáron a munkánk mellett egyszerre animátorok, gyógypedagógusok, legjobb szakácsok is lenni! Energiabefektetéssel jár, de megéri priorizálni, pár dologra nemet mondani, hogy igazán meg tudjuk élni a pillanatokat.

rainier ridao 1069877 unsplash

Fotó: Rainier Ridao 

Örömmel értesítünk Titeket, hogy elérhetővé tesszük munkatársaidnak is az iskolai stresszkezelésben való részvételt. A három Önkéntes nap során, a cég egyszerre támogathatja a gyerekek stresszkezelését, és a munkavállaló kiégés megelőzését! Részleteket itt találsz a programról!

 

Pár nap, és kezdődik az általános iskolások legnagyobb megmérettetése: a központi felvételi, először az írásbeli résszel, majd a szóbelivel. Érdemes szülőként átgondolnunk, hogyan támogathatjuk gyermekünket, hogy könnyebben tudja kezelni a felvételivel járó stresszt, és kihozza magából a legtöbbet.

exam stress

 kép forrása: unplash 

Az ünnepek elmúltával, és az újév beköszöntével érdemes foglalkoznunk a nyugodt évkezdet kérdéskörével. Ha tudatosan kezeljük az új év kezdetét, kiegyensúlyozottabban fogjuk megélni a mindennapokat a munkában és a magánéletben is.

stresszmentes evkezdet

kép forrása: unplash 

Szerző: Szigeti Réka

Augusztus végén elkezdünk készülni szülőként és gyerekként is az iskolakezdésre. Ez sokszor jár szorongásokkal, félelmekkel. Az idei évkezdésben pedig a vírushelyzet miatt még több bizonytalanság és nehézség is rejlik majd, ami mindenkit érint a gyerekektől a szülőkön át a tanárokig. Ezekben a bizonytalan időszakokban, amikor olyan sok minden kérdőjeleződik meg (meddig lesz oktatás, mi lesz a külön órákkal, milyen járványügyi szabályt kell betartani), még fontosabb, hogy biztonságot nyújtsunk, fókuszáljunk arra, amit tudunk, és hogy szülőként, tanárként is figyeljünk a saját pszichés jóllétünkre is.

A Sulinyugiban összeszedtünk pár tippet a gyerekek által megélt iskolakezdési stressz, szorongás kezelésére.

 DSC3999 2  

Partnereink