Manóstressz – 6-10 éves korig
Gyerekideg – 10-14 éves korig
Kamaszfeszkó – 14-18 éves korig

Iskolai stressz gyerek szemmel

Mi az a stressz, és mik az okai?
Mitől más a gyerek stressz? Hogyan ismerheted fel, ha stresszelsz?
Mit tehetsz magadért? Hogyan kezelheted a stresszt?
Mi történik a Sulinyugi órán?
Gyakori kérdések gyerekektől
Hasznos linkek

Iskolai stressz gyerek szemmel

Ha megbántanak, izgulsz egy fontos felelés vagy randi miatt, jól jöhet, ha tudod, hogyan tudsz első lépésben magadra figyelve megnyugodni, utána pedig kigondolhatod a válaszodat, elkezdheted a felelést, vagy felteheted a fontos kérdést a nagy Ő-nek. A Sulinyugi foglalkozásain arról beszélgetünk közösen, hogy mik azok a lépések, amikkel saját magadat meg tudod nyugtatni.

A felnőttek szájából sokszor elhangzik, hogy áh, egy gyereknek még semmi baja nem lehet, hiszen csak tanulnia kell és játszania, könnyű neki…. De jól tudjuk, hogy attól, hogy valaki gyerek, sajnos ugyanúgy meg kell küzdjön a nehézségekkel. Lehet, hogy nem csekket kell befizetned és állásinterjúkon részt venned, de ugyanúgy stresszel és kihívásokkal teli a te életed is. Beilleszkedni az osztályba, jól teljesíteni az iskolában vagy a sportban, kijönni a barátokkal, szülőkkel, miközben állandóan változol te is, és a körülötted lévők is, nem egyszerű feladat.
A kutatások és a mi tapasztalataink is azt mutatják, hogy gyerekek is egyre több stresszről számolnak be. Egyre fontosabb, hogy ezeket még ebben a korban megtanuld kezelni, ahhoz, hogy egyre jobban tudj boldogulni az életedben, sikeresen és kiegyensúlyozottan.

Mi az a stressz, és mik az okai?

Sokféleképpen fogalmazhatunk, de hogy egyszerű és jól érthető legyen, mi azt szoktuk mondani, hogy a stressz olyan, mint a magas feszültség. A stressz tehát magasabb feszültség annál, mint ami neked aktuálisan jó lenne. Ez azt is jelenti, hogy nagyon különböző, hogy kinek mi okoz igazán stresszt, melyik helyzet okoz neki magasabb feszültséget a testében.

A stressz hosszú távon káros a testünknek és a lelkünknek is, ezért fontos, hogy először is felismerjük a tünetek alapján, utána pedig kezelni tudjuk. A stressz kezelése azt jelenti, hogy elvezetjük a felesleges feszültségeket, mint ahogy a magas feszültséget is levezetjük, földeljük.

Stresszt okozhat az iskolai megfelelés, ha úgy érzed, túl sok az elvárás és nem vagy benne biztos, hogy azokat tudod teljesíteni. Megélhetsz stresszt a tanáraiddal, ha úgy érzed, bántanak téged, vagy a szüleiddel, ha úgy érzed, nem értenek meg igazán, vagy a társaiddal a valóságban, de a közösségi portálokon való beszólogatás során is. Stresszes lehet egy versenyen a döntő pillanatban jól csinálni a dolgod, elviselni, ha valami nem sikerül, vagy veszítetek. Ha a szüleid veszekednek, vagy csak túl sok a kiabálás az órán a tanár és az osztály tagjai között, közted és a testvéred között…. A stresszt néha pont azokkal éljük meg igazán, akik a legközelebb állnak hozzánk. A jó hír az, hogy általában ők azok is, akiknek a közelsége, bíztatása oldani is tudja ezeket a feszültségeket.

Mitől más a gyerek stressz? Hogyan ismerheted fel, ha stresszelsz?


Ha a felnőttek stresszelnek, az sem más semmiben a gyerekstressznél. Persze vannak tipikusabb formái gyerekkorban, mint felnőttkorban, de a háttérben lévő alap ugyanaz. A gyerekek sokszor jobban megélik ezeket, és látványosabbak lehetnek a tünetek: gyerekeknél jellemzőbbek a kisebb verekedések, hajbakapások. Ha többször kezdesz el kiabálni vagy akár verekedni másokkal, akkor valószínű, hogy neked is magasabb a stressz-szinted. Sok esetben nem is igazán érzed, hogy izgulsz vagy stresszes vagy, de fájhat a gyomrod vagy a fejed. Néha az is lehet a stressz jele, hogy nem tudsz elaludni, vagy sokszor felébredsz, sokszor álmodsz rosszakat éjszaka.


Mit tehetsz magadért? Hogyan kezelheted a stresszt?


Gyerekként sokszor nehezebb lehet ezeket a belső érzéseket felismerni és kifejezni azokat szavakkal, viszont a firkálásban, játékban ezeket sokkal könnyebben meg tudjátok élni. Ezért bátran ajánljuk, hogy ha feszült vagy, rossz a kedved, akkor ülj le, firkálj, rajzolj egyet. Miket tehetsz még, hogy levezesd a benned lévő feszültséget?
* csak egyszerűen mond ki, hogy „most dühös vagyok” vagy, hogy „ izgulok”, már az is sokat segíthet
* szaladgálj kint a szabadban, udvaron vagy játszótéren
* rajzolj, színezz vagy csak egyszerűen firkáld ki magadból a dühödet
* énekeld el a kedvenc dalodat, vagy hallgasd meg azt
* ha nagyon dühös vagy, keress egy párnát, amibe nyugodtan beleboxolhatsz
* meséld el egy barátodnak, szüleidnek, tanárodnak, hogy mi miatt van rossz kedved, tőlük segítséget is kérhetsz, ha úgy érzed egyedül nehéz ezzel megbírkózni.

A gyerekeknek nagy előnye a felnőttekkel szemben a stresszkezeléssel kapcsolatban, hogy időben vannak. Egy csomó felesleges káros hatást meg tudnak spórolni, ha már gyerekkoruktól kezdve figyelnek a feszültségek kezelésére, és azt egyre jobban begyakorolják.

Mi történik a Sulinyugi órán?

A Sulinyugi olyan 45 perces foglalkozás, amely során a feszültség jeleiről, okairól és legfőképp a feszültséglevezetés lehetőségeiről beszélünk veletek, közösen kipróbálva néhány módszert. Mottónk: Mindenki képes a saját feszültségét kezelni. Olyan módszereket gyakorolhattok a csoportos foglalkozás alatt, amelyeket a mindennapok során könnyen tudtok majd alkalmazni. Többnyire osztályfőnöki óra keretén belül találkozhattok a Sulinyugi órákkal. 

A tréningnek van egy tanár változata is, így ugyanazt az üzenetet az osztály és a tanáraitok is megkaphatja. Ugyanazon stresszkezelő technikákat adjuk át az életkorotoknak megfelelően:
Manóstressz 1-4. osztályig
Gyerekideg: 5-8. osztályig
Kamaszfeszkó: 9-12. osztályig

A Sulinyugi óra végén pedig egy olyan tájékoztatót hagyunk nektek, amit a szülőkhöz is eljuttatunk, így annak segítségével nekik is elmesélhetitek, mi volt a közös órán, és milyen tippeket lehetne akár otthon is alkalmazni a feszültségek kezelésére.

Gyakori kérdések gyerekektől

Kihez fordulhatok, ha sűrűn vagyok ideges, és nem tudok könnyen megnyugodni?
Szüleid és tanáraid tudnak neked segíteni abban, hogy hogyan, milyen módszerekkel tudod magad megnyugtatni. Ha az iskolátokban van pszichológus, ő is tud neked segíteni. Kérdezd erről a szüleidet, tanáraidat.

Mindenki szokott stresszes lenni?
Igen, mindannyian át szoktuk élni azt, hogy feszültek vagyunk. Hasznos, ha igyekszünk minél hamarabb úrrá lenni ezen, kiengedni magunkból a feszültséget, úgy, hogy nem bántunk sem másokat, sem magunkat. De ez nem könnyű. Minél többet gyakoroljuk, annál jobban megy.

Hasznos linkek

Ha már nem bírod kezelni a téged érő stresszt, fontos, hogy a számodra elérhető és megbízható felnőttet megkeresd, és segítséget kérj tőle, elmond neki, hogy mi történik veled, mi okoz nehézséget. Elmondhatod ezt a szüleidnek, más családtagnak, egy tanárnak, akiben megbízol, az iskolában lévő pszichológusnak, vagy más közeli felnőttnek.


Összegyűjtöttünk számodra olyan felületeket, ahova segítségért fordulhatsz:
* Kék vonal: lelki segély szolgálat gyerekeknek
http://www.kek-vonal.hu/index.php/hu/
ingyenesen hívható lelki segély vonal: 116-111
chat-elős lehetőség: http://www.kek-vonal.hu/index.php/hu/bejelentkezes/login
* Yelon: testről, lélekről, szexualitásról
https://yelon.hu/
Yelon aplikáció chat lehetőséggel

 

Partnereink