Manóstressz – 6-10 éves korig
Gyerekideg – 10-14 éves korig
Kamaszfeszkó – 14-18 éves korig

  • Iskolai komplex stresszkezelés
  • Vezetői programok
  • Kiégés első szakasza
  • Konfliktusok
  • Szervezeti szintű témák

A tanári kiégés okai nagyon komplexek, így a hatékony megelőzés is komplex módszerrel valósulhat meg. Célja a tanárok szervezeti szintű támogatása, hogy ne jussanak el a kiégés harmadik szakaszába, ahol a teljes izoláció, betegségek és a munkaképesség teljes lecsökkenése. A kiégés okai között az egyéni személyes viszonyuláson túl kiemelt tényező a krónikus stressz. A magánéletben kialakult krónikus stresszhelyzetek kezelését egyéni szinten lehet kezelni, az egyén támogatásán keresztül, de a munkahelyen kialakult stresszre a munkahelyi vezetőknek kiemelt hatásuk van. Ezért érdemes felmérni a munkahelyi stressz mértékét, tudni a munkahelyi stressz okait, javaslatokat gyűjteni az ott dolgozóktól, hogy mit lehetne tenni ellene. Ezt a stresszfelmérésünkkel mi elvégezzük és a fókuszcsoportos beszélgetésekkel kiderítjük.

A felmért stresszes helyzetek kezelésében viszont a vezetőknek is szükség lehet támogatásra, így vezetőknek szánt programokkal vezetői coachingokkal támogatjuk a vezetőket a felmért munkahelyi problémák kezelésében. Iskolai színtéren megvalósítható szervezeti szintű segítő programokkal közösen elérhető a munkahelyi stressz intézményes kezelése. Az iskolák vezetőit összekötjük olyan egyéb szervezetekkel, akik célzottan egy-egy probléma kezelésére szakosodtak iskolai színtéren.

A kiégés első fázisában a túlzott megterhelés, a saját igények elhanyagolása, és a túlzott bizonyítási vágy jellemző. Ezt a szakaszt főleg egyéni szintű programokkal támogatjuk, segítjük a tanári kart kezelni a saját feszültségeiket, pszicho-edukatív tréningeken konkrét megoldási ötletekkel segíteni az energiamenedzsmentjüket, az egészséges szokásaikat, a kommunikációt. Ekkor már a 1,5 órás tréningeken való részvétel önmagában is segít, hiszen kikapcsolódik a tanár, másképpen van jelen, önmagával és egymással is foglalkozhat. Itt a konfliktusok enyhe szintjei a közös élményeken és tanultak miatt akár rendeződhetnek is.

Gyakori stresszforrás a tanároknál, hogy nem találkoznak csak futólag, félreértések görgetődnek tovább a mindennapokban, amelyek először nézeteltéréseket, eltávolodásokat okoznak később viszont krónikus konfliktusokhoz vezethetnek. Ahhoz, hogy erre hatékony támogatást adjunk, szükség van olyan találkozási pontokra, ahol a tanári kar nyugodt légkörben egymásra tud figyelni, közös feltöltődés után van energiájuk egymásra figyelni. A 1,5 órás tréningek erre ideális lehetőséget nyújtanak, hiszen együtt is vannak, pihennek is és hasznos információt tanulnak, miközben játékosan egymásra is figyelnek.

A kiégés középső fázisaiban gyakran konfliktusok ütik fel a fejüket, hiszen a túlterhelés miatt az akkumulátorok lemerülnek, az indulatok miatt a kapcsolataink és a koncentrációszavar miatt a feladataink minősége is megsínyli. Gyakori tünetek a konfliktusok előtt a halogatás, a félreértés, az információ áramlásának nehézségei, a ritka személyes találkozás. Emiatt az együttműködés nehezített, belső feszültségek léphetnek fel, amelyek tovább rontják a kiégésben érintettek állapotát.

Ott, ahol a konfliktusok súlyosabbak, olyanra nyugodt térre van szükség, ahol csak a konfliktusban érintett felek vannak jelen akár külön-külön, később együtt, és megértik az álláspontjukat, segítik őt kifejezni a valós szükségleteiket. Mediációval ezt biztosítjuk.

Ebben a fázisban vezetői és intézményes megoldások is kellenek, ezért itt már olyan szervezeti szintű témákkal is foglalkozunk a 1,5 órás tréningeken, vagy csoportos foglalkozásokon, mint: pozitív fegyelmezés, iskolai szintű konfliktuskezelő rendszerek megoldások, indulatkezelés módszerei az iskolában, házi szabályok következetes és látványos érthető kommunikációja, belső szabályalkotás módszerei. Ezeken a programokon a résztvevőket motiváljuk és támogatjuk abban, hogy közös erővel tegyenek a munkahelyi konfliktusok egységes kezeléséért. A programon összegyűjtött ötletek és javaslatok a vezetők munkájában hasznosíthatóak később, velük közösen intézményi szintű változtatások vezethetőek be.

Partnereink